^
logo
  
  
  
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Get Adobe Flash player

Η Ώρα

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
ΚΔΤΤΠΠΣ
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Καιρός

ΓΟΝΕΙΣ

 

 

ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ ΕΣΩΡΟΥΧΟΥ

ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ ΕΣΩΡΟΥΧΟΥ

 1. Καινούριο σχολείο - νέοι φίλοι

 

 

 

15. ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ  ΤΗ  ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
26. Διώξτε τον εφιάλτη του ύπνου
 

 

 

27. Ο μύθος του ''Τέλειου γονιού''

 

 
33. Κανόνες επιβίωσης στην κρίση
 
35. Μάθε παιδί μου γράμματα

 

38. Το ξύλο βγήκε από την κόλαση...

 

60. Λάθη γονέων παιδεύουσι τέκνα!

 

8. Δεν πάω σχολείο σήμερα!

 

 

7. Ο ΧΡΥΣΟΣ 12ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ

 

91. Μαθαίνοντας πειθαρχία το παιδί με ειδικές      εκπαιδευτικές ανάγκες

 

 
92. Μητέρα και κόρη: Σχέση στοργής και μίσους
 
93. Μαθήματα ζωής

 

 

 

 

144. Το ξύλο δε βγήκε απ΄ τον παράδεισο...
 

 

 

 

143. Έφηβοι και κλίκες
 

 

 

142. Η δύναμη της ελπίδας
 

 

 

 
 
 
2. Όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά
 
 
Η αναδημοσίευση έγινε από τη Σχολική Σύμβουλο Στέλα Κουτσουράκη. 
 
 
 
 
9. Επιθετικότητα στο σχολείο
 
 
Η αναδημοσίευση έγινε από τη Σχολική Σύμβουλο Στέλα Κουτσουράκη. 
 
 
 
 
10. Όταν τα πράγματα στο σχολείο αγριεύουν
 
Η αναδημοσίευση έγινε από τη Σχολική Σύμβουλο Στέλα Κουτσουράκη. 
 
 
 
 
12. ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΩΜΑΤΙΚΗΣ ΤΙΜΩΡΙΑΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
 
 

Δώστε αξία στον ρόλο του δασκάλου

 

Συχνά τους αμφισβητούμε και κατακρίνουμε τις συμπεριφορές τους. Άλλες πάλι φορές τους ζηλεύουμε και επιζητούμε να είμαστε στη θέση τους. Το σίγουρο είναι ότι οι δάσκαλοι είναι οι άνθρωποι που εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας για πολλές ώρες και είναι σε θέση να τα βοηθήσουν, να τα καθοδηγήσουν και να τα επιμορφώσουν για ένα καλύτερο αύριο.
Η ευθύνη να καταλάβουμε τη βαρύνουσα θέση των δασκάλων είναι των γονιών οι οποίοι πρέπει να συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να λύνουν από κοινού τα προβλήματα πριν καν αυτά εκδηλωθούν.

Η σωστή επικοινωνία των γονιών με τους δάσκαλους αποτελεί ασπίδα προστασίας για το ίδιο το παιδί και γι΄αυτό πρέπει να αποφεύγουμε τις αντιπαραθέσεις και την άγονη κριτική και να υιοθετούμε τη γόνιμη συνεργασία.
Ποιά πρέπει να είναι η στάση των γονιών;
* Είναι σημαντικό να περνάτε τακτικά από το σχολείο του παιδιού και με μια πολύ σύντομη κουβέντα με τον δάσκαλο να παίρνετε μια ιδέα για το πώς πάνε τα πράγματα.

* Να μιλάτε στο παιδί σας για τον δάσκαλο του με θετικό τρόπο.

* Εάν νιώθετε πως κάτι δεν πάει καλά με την πρόοδο του παιδιού να ζητήσετε να το συζητήσετε μαζί του.

* Μην προϊδεάζετε τον εαυτό σας από αρνητικά σχόλια που μπορεί να έχετε ακούσει για τον συγκεκριμένο δάσκαλο. Ξεκινήστε την επικοινωνία σας σαν να μην γνωρίζετε τίποτα για εκείνον. Ο τρόπος προσέγγισης συνήθως καθορίζει και τις συμπεριφορές.

* Προσπαθήστε να δίνετε το παρών στις εκδηλώσεις γονέων γιατί έτσι χτίζονται καλύτερες σχέσεις και δείχνετε πως ενδιαφέρεστε πραγματικά για την πορεία του παιδιού σας.

* Εάν το παιδί αντιμετωπίζει κάποιο μαθησιακό πρόβλημα ζητήστε τη συμβουλή του δασκάλου και διατηρήστε την επικοινωνία για την εξέλιξη του παιδιού 2-3 φορές την εβδομάδα.

* Εάν σας δώσει κάποιες κατευθύνσεις σχετικά με την εκπαίδευση του παιδιού σας, μην παραμελήσετε να τις ακολουθήσετε γιατί θα θεωρήσει ότι αδιαφορείτε για το πρόβλημα του παιδιού σας.

πηγή: www.nooz.gr
 
 

10 πράγματα που πρέπει να προσέξουμε στην Α' Δημοτικού 
 

Η Α' δημοτικού είναι ίσως η πιο βασική τάξη, αφού τότε ουσιαστικά ξεκινά η μάθηση της γραφής, της ανάγνωσης και της μαθηματικής σκέψης. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, αν έχουμε παιδιά στην Α' Δημοτικού, να προσέξουμε τα εξής:

 

1. Σωστό κράτημα του μολυβιού

Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι το παιδί κρατά σωστά το μολύβι και βάζει σωστή δύναμη όταν γράφει. Κλικ εδώ

2. Σωστή φορά γραφής

Πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά τη σωστή φορά γραφής των γραμμάτων και των αριθμών


 3. Μέγεθος γραμμάτων

Καλό είναι να δείξουμε στο παιδί το σωστό μέγεθος των γραμμάτων όταν γράφει στο τετράδιο και να επιμείνουμε στο να κάνει όσο γίνεται ισομεγέθη γράμματα και αριθμούς.

4. Πάνω στη γραμμή

Μαθαίνουμε το παιδί να τοποθετεί τα γράμματα σωστά πάνω στη γραμμή του τετραδίου. Μια άσκηση που βοηθά θα βρείτε εδώ. 

5. Κενά ανάμεσα στις λέξεις

Μαθαίνουμε στο παιδί να αφήνει το κατάλληλο κενό ανάμεσα στις λέξεις. Μια άσκηση που βοηθά θα βρείτε εδώ

6.Ακουστική διάκριση γραμμάτων

Βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί έχει φωνολογική και ακουστική επίγνωση των γραμμάτων και των ήχων τους. Σχετική άσκηση θα βρείτε εδώ

7. Δίνουμε χρόνο προσαρμογής στο παιδί

Κάθε αρχή και δύσκολη και για μερικά παιδιά ακόμα δυσκολότερη. Έχουμε υπομονή και αφήνουμε το παιδί να προσαρμοστεί στα νέα σχολικά δεδομένα.

8.  Πρόγραμμα διαβάσματος

Το πρωτάκι θα έχει να κάνει ασκήσεις στο σπίτι. Καλό είναι να διατηρούμε ένα καθημερινό πρόγραμμα μελέτης. Τεχνικές για το διάβασμα στο σπίτι, θα βρείτε εδώ.

9. Αγάπη για το σχολείο

Φροντίζουμε ώστε το παιδί να δει θετικά το σχολείο και τη διαδικασία της μάθησης. Δεν φορτώνουμε το πρόγραμμα με πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες. 10 συμβουλές για πιο ουσιαστική μάθηση

10. Έλεγχος μαθησιακών δυσκολιών

Αν δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται πολύ σε κάτι, τότε καλό είναι να απευθυνόμαστε στους ειδικούς. Η πρώτη αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών γίνεται συνήθως μετά τα Χριστούγεννα της Α' δημοτικού αλλά μπορεί να γίνει και νωρίτερα αν υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις. 

Σοφία Τσιντσικλόγλου

Ειδική Παιδαγωγός

πηγή

Όταν οι γονείς καλούνται να πουν «Όχι» στο παιδί τους

Ο γονιός, για δικούς του λόγους, πολλές φορές φοβάται να πει «Μη!» και «Όχι» στο παιδί του. Ξέρει ότι το σωστό είναι να αρνηθεί. Όμως φοβάται να το κάνει. Φοβάται ότι ίσως δεν πρέπει ν? αρνηθεί, για ν? αποφύγει να εμπλακεί σε κουβέντες, εντάσεις, συγκρούσεις. Μέχρι που φτάνει κάποιες φορές να φοβάται και να σκεφτεί ακόμη ότι εδώ πρέπει να πει «Μη!» ? κι αφήνει να τον κυβερνά και να τον οδηγεί ο δικός του φόβος? και οι απαιτήσεις, οι γκρίνιες ή το χαμόγελο του παιδιού?.

Το «Μη!» και το «Όχι» όμως είναι κάτι που κανείς γονιός δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποφύγει να πει στο παιδί του. Η δυσάρεστη απαγόρευση ή άρνηση μπορούν να αφομοιωθούν εποικοδομητικά από το παιδί, αν ο γονιός υποστηρίζει το «Μη!» και το «Όχι» του με τρία στοιχεία:

1. Εύλογα και εύληπτα για το παιδί επιχειρήματα, εξηγήσεις και λόγια.

2. Να γίνει σαφές στο παιδί ότι το «Μη!» και το «Όχι» αφορούν άκαιρες, εσφαλμένες ή εξωπραγματικές ιδέες και απαιτήσεις του ? και διόλου δεν σημαίνουν ότι «όποιος σου αρνείται κάτι δεν σε αγαπάει».

3. Υποδείξεις που χειροπιαστά δείχνουν στο παιδί ότι οι αρνήσεις είναι μέρος της ζωής, αλλά υπάρχουν εναλλακτικές ικανοποιήσεις.

Δεν υπάρχει λόγος να φοβάται ο γονιός όταν πρόκειται να αρνηθεί κάτι στο παιδί. Δεν πρόκειται να χάσει την αγάπη του. Δεν πρόκειται να το τραυματίσει. Δεν πρόκειται να φανεί στα μάτια του κακός ή παράλογος. Κουβέντες απλές, στρογγυλές και με νόημα, συναισθηματική καθησύχαση και αναζήτηση εναλλακτικών ικανοποιήσεων επιτρέπουν στο γονιό να πει «Μη!» και «Όχι» στο παιδί του κατά τρόπο εποικοδομητικό.

Πηγή: Από το βιβλίο του Ν. Σιδέρη «Τα παιδιά δεν θέλουν ψυχολόγο. Γονείς θέλουν!», εκδ. Μεταίχμιο

 

 

 

Πειθαρχία και επιβολή ορίων

Η άσκηση ελέγχου και η επιβολή πειθαρχίας αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα που απασχολούν τους γονείς. Η επιβολή πειθαρχίας αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Τα παιδιά στα οποία οι γονείς επιβάλλουν όρια και κανόνες και μπορούν να συμμορφωθούν, νιώθουν ασφάλεια και ικανοποίηση από τον εαυτό τους. Αντίθετα, τα παιδιά στα οποία οι γονείς τους δεν μπορούν να ασκήσουν πειθαρχία, νιώθουν ανασφάλεια και μπορεί να αναπτύξουν διάφορα προβλήματα και κυρίως, ανυπακοή και αντικοινωνική συμπεριφορά.

Ορισμένες βασικές αρχές που μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς στην άσκηση πειθαρχίας είναι:

?Τα παιδιά έχουν ανάγκη από όρια και κανόνες.

Όταν οι γονείς αδυνατούν να επιβάλλουν όρια, τα παιδιά αναπτύσσουν διάφορα προβλήματα όπως ανασφάλεια, άγχος και επιθετικότητα.

Το παιδί θέλει να προσαρμοστεί στους κανόνες που επιβάλλουν οι γονείς, όταν υπάρχει καλή σχέση μεταξύ τους.

Τα παιδιά που εισπράττουν απόρριψη ή υπερπροστασία αντιδρούν στη συμμόρφωση στους γονεϊκούς κανόνες.

Η διεργασία είτε ο τρόπος που ζητείται από το παιδιά να συμμορφωθεί στους κανόνες που επιβάλλονται, έχει πολύ μεγάλη σημασία για τη συμμόρφωσή του.

Είναι σημαντικό να κατανοούμε τις ανάγκες του παιδιού και να ακούμε την άποψή του πριν θέσουμε τους δικούς μας όρους.

Οι απαιτήσεις από το παιδί να είναι αντίστοιχες της ηλικίας του.

Όταν π.χ. πιέζουμε ένα παιδί τεσσάρων χρόνων ή μεγαλύτερο να γράφει ή να μάθει να απαριθμεί ενώ δυσκολεύεται, ή όταν του παίρνουμε δύσκολα για την ηλικία του παιχνίδια, το οδηγούμε σε αποθάρρυνση και μείωση της ανάπτυξης της αυτονομίας του. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στον εαυτό του αναπτύσσεται όταν τα καταφέρνει σε αυτό που κάνει και όταν εμείς το εμπιστευόμαστε.

Κατανόηση των συναισθημάτων του παιδιού και ενθάρρυνση να τα εκφράζει.

Τα συναισθήματα αποτελούν την πρώτη αντίδραση όταν υπάρχουν δυσκολίες στην οικογένεια. Το να μάθουμε τα παιδιά να τα αναγνωρίζουν και να τα εκφράζουν αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας και την αντιμετώπιση των παρεξηγήσεων και εντάσεων στην οικογένεια. Με φράσεις όπως « είναι φυσικό να νιώθεις θυμό ή λύπη γιατί απογοητεύτηκες», με συζήτηση για τα συναισθήματα και κυρίως με το να εκφράζουμε εμείς ως γονείς και να αντιμετωπίζουμε τα δικά μας συναισθήματα μπορούμε να διδάξουμε το παιδί.

Πηγή: Φυλλάδιο «Συμβουλευτική Γονέων? γιατί νοιαζόμαστε» του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων

 

Μάθε παιδί μου γράμματα με τρόπο

Είναι συχνό το φαινόμενο πολλά παιδιά να μην θέλουν να ανοίξουν τα βιβλία τους  και να συνεχίσουν το διάβασμα μετά από μια κουραστική μέρα στο σχολείο. Οι γονείς καλούνται λοιπόν να βρουν τρόπους ώστε να καταφέρουν να κάνουν τη μελέτη διασκεδαστική.Στη συνέχεια θα βρείτε μερικές συμβουλές της κλινικής ψυχολόγου Τίνιας Απέργη που μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς να κάνουν το «ταξίδι» της γνώσης όσο πιο ευχάριστο γίνεται και να κάνουν τη μελέτη αποδοτική.

Διαβάζω για εμένα:

Το πρώτο και βασικότερο πράγμα που πρέπει να κατανοήσει κάθε παιδί, από την πρώτη κιόλας μέρα που θα πάει στο σχολείο, είναι ότι διαβάζει για το μέλλον του και όχι για τους γονείς ή τους δασκάλους του. Οι γονείς οφείλουν να εξηγήσουν ότι η διαδικασία της μάθησης είναι σημαντική για τη ζωή των ίδιων των παιδιών και όχι για να ευχαριστήσου ν τη μαμά και τον μπαμπά.

Διαβάζω ανεξάρτητα:

Κάθε γονιός πρέπει να έχει ως απώτερο στόχο να μάθει το παιδί του να διαβάζει χωρίς τη δική του βοήθεια. Ο μαθητής πρέπει να είναι υπεύθυνος για το τι υπάρχει μέσα στην τσάντα του και να είναι σε θέση να ακολουθήσει μόνος του το πρόγραμμά του. Η ανάμιξη των ενηλίκων πρέπει να σταματάει στο να μάθουν στα παιδιά τους πώς πρέπει να διαβάζουν και να κάνουν επανάληψη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το παιδί δεν μπορεί να στραφεί σε αυτούς για βοήθεια. Ο γονιός είναι «προπονητής» και όχι «δάσκαλος».

Βρίσκω μόνος μου τα λάθη:

Κατά τη διάρκεια του ελέγχου των μαθημάτων, ο γονιός πρέπει να σημειώνει τα λάθη χωρίς όμως να προσφέρει την απάντηση. Σε περίπτωση που ο γονιός μετατραπεί σε διορθωτή το παιδί παίρνει λανθασμένα μηνύματα ? αφενός ότι δεν μπορεί να διαβάσει μόνο του και αφετέρου ότι πάντα θα υπάρχει κάποιος που θα το κάνει γι αυτό όταν βαριέται.

Διαβάζω αμέσως μετά το σχολείο:

Μαθαίνουμε τα παιδιά μας ότι η ώρα της μελέτης ξεκινάει αμέσως μεά την επιστροφή από το σχολείο . Εξηγούμε ότι πρέπει πρώτα να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και μετά μπορεί να παίξει ή να δει τηλεόραση. Έτσι, τα παιδιά είναι πολύ πιο πρόθυμα να εργαστούν αφού το παιχνίδι λειτουργεί ως έναυσμα. Καλό είναι επίσης το διάβασμα του Σαββατοκύριακου να γίνεται την  Παρασκευή το μεσημέρι τόσο για να αποφεύγεται η ένταση μέσα στην οικογένεια όσο και για να μπορεί το παιδί να απολαύσει πραγματικά το χρόνο που έχει ελεύθερο.

Τι ζητάς από εμένα;

Είναι εξαιρετικά σημαντικό οι γονείς να αποσαφηνίζουν τις προσωπικές τους απαιτήσεις από το παιδί. Τι σημαίνει για τον καθένα «καλά διαβασμένος»; Ποια μαθήματα είναι πιο σημαντικά;

Διαβάζω στο γραφείο  μου:

Δεν είναι σωστό να επιτρέπουμε στα παιδιά να διαβάζουν όπου  νομίζουν. Χώρος εργασίας είναι το γραφείο τους και όχι το τραπέζι της κουζίνας ή του σαλονιού. Έτσι, τα παιδιά μπορούν ν συγκεντρωθούν καλύτερα, χωρίς να αποσπάται η προσοχή τους.

Το σχολείο δεν είναι το παν!

Η συνδιαλλαγή των γονέων με τα παιδιά τους δεν πρέπει να σταματάει μόνο στις εργασίες του σχολείου. Όπως και όλοι οι άνθρωποι, οι νεαροί μαθητές αντιμετωπίζουν και αυτοί προβλήματα και είναι υποχρέωση της μητέρας ή του πατέρα να τους βοηθήσει να τα λύσουν. Όταν το παιδί αισθάνεται ότι το μόνο που ενδιαφέρει την οικογένειά του είναι οι μαθησιακές του επιδόσεις, τότε τείνει να απομονώνεται και να μην ασχολείται με τη μελέτη του.

Πώς θα με εμψυχώσεις;

Η επιβράβευση είναι ένα απαραίτητο κομμάτι της μαθησιακής διαδικασίας. Οι νέοι και οι νέες πρέπει να αισθάνονται ότι οι προσπάθειές τους δεν πάνε χαμένες. Καλό είναι, λοιπόν, οι γονείς να βρουν έναν τρόπο για να πουν έμπρακτα μπράβο στο παιδί τους.

Τι γίνεται αν δεν κάνω τα μαθήματά μου;

Κάθε μαθητής πρέπει να γνωρίζει ότι σε περίπτωση που δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του τότε θα αντιμετωπίσει και τις επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται. Οι επιπτώσεις πρέπει να είναι άμεσες και συσχετισμένες με το διάβασμα. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που το παιδί δεν τελειώσει τις ασκήσεις του τότε δεν πάει για ποδόσφαιρο, στίβο, δεν θα δει τηλεόραση εκείνη τη μέρα. Δεν ετεροχρονίζουμε την τιμωρία.

Να κάνω ένα διάλειμμα;

Ακριβώς όπως όλοι οι άνθρωποι δικαιούνται να κάνουν ένα διάλειμμα από την εργασία τους και να πιουν λίγο καφέ ή να πάνε μια βόλτα για να ξεθολώσει λίγο το κεφάλι τους, έτσι πρέπει να επιτρέπεται και στα παιδιά να ξεκουράζονται. Η ώρα που θα σταματάνε πρέπει να είναι προκαθορισμένη από τους γονείς, έτσι ώστε να ξέρουν το πρόγραμμά τους.

Πηγή: Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος, 21-11 -2009)

 

Ένα παιδί συμβουλεύει ???

Ένα παιδί δίνει 13 πολύτιμες συμβουλές στους γονείς του

?  Μη φοβάστε να είστε σταθεροί μαζί μου. Αυτό θα με κάνει να νιώθω περισσότερη σιγουριά.

Μη με παραχαϊδεύετε. Ξέρω πολύ καλά πως δεν πρέπει να μου δίνετε οτιδήποτε σας ζητώ. Σας δοκιμάζω μονάχα για να δω.

Μη με κάνετε να νιώθω μικρότερος απ΄ ότι είμαι. Αυτό με σπρώχνει να παριστάνω καμιά φορά το «σπουδαίο».

Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά στον κόσμο, αν μπορείτε. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας.

?  Μη μου δημιουργείτε το συναίσθημα πως τα λάθη μου είναι αμαρτήματα. Μπερδεύονται έτσι μέσα μου όλες οι αξίες που έχω μάθει να αναγνωρίζω.

Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.

Μη με αγνοείτε, όταν σας κάνω ερωτήσεις, γιατί θα ανακαλύψετε πως θα αρχίσω να παίρνω τις πληροφορίες μου από άλλες πηγές.

?  Μην προσπαθείτε να με κάνετε να πιστέψω πως είστε τέλειοι ή αλάνθαστοι. Είναι μια δυσάρεστη έκπληξη για μένα, όταν ανακαλύπτω πως δεν είστε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

?  Μη διανοηθείτε ποτέ πως θα πέσει η υπόληψή σας αν μου ζητήσετε συγγνώμη. Μια τίμια αναγνώριση του λάθους σας μου δημιουργεί πολύ θερμά αισθήματα απέναντί σας.

?  Μην ξεχνάτε πως μ΄ αρέσει να πειραματίζομαι. Χωρίς αυτό δεν μπορώ να ζήσω. Σας παρακαλώ παραδεχτείτε το.

?  Μην ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω. Θα πρέπει να σας είναι δύσκολο να κρατήσετε το ίδιο βήμα με μένα, αλλά προσπαθήστε σας παρακαλώ.

?  Μην ξεχνάτε πως δεν θα μπορέσω να αναπτυχθώ χωρίς πολλή κατανόηση και αγάπη. Αυτό όμως δεν χρειάζεται να το πω, έτσι δεν είναι;

Μη μου λέτε ποτέ ψέματα!

 

10 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να εκτιμά τον εαυτό του.

v Επικοινωνήστε ανοιχτά με το παιδί σας.

v  Μάθετε να το ακούτε.

v  Συμπεριλαμβάνετε το παιδί σας στις οικογενειακές συζητήσεις. Δείξτε του ότι εκτιμάτε  τις απόψεις του.

v  Προσπαθήστε να καταλάβετε την άποψη του παιδιού σας.

v  Δώστε στο παιδί σας ευθύνες κατάλληλες για την ηλικία του.

v  Βάλτε σταθερά όρια. Τα παιδιά θέλουν να ξέρουν τι περιμένουν οι άλλοι από αυτά.

v  Να είστε γενναιόδωροι αλλά και ειλικρινείς όταν επαινείτε ή παροτρύνετε τα παιδιά.

v  Βοηθήστε το παιδί σας να θέσει στόχους και βοηθήστε το να τους πραγματοποιήσει.

v  Να θυμάστε ότι η νίκη δεν είναι το παν. Το σημαντικό είναι η προσπάθεια.

v  Γίνετε θετικό πρότυπο. Αισθανθείτε περήφανος/η  για τον εαυτό σας.

ΠΗΓΗ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΕΩΝ ΝΟΜΟΥ ΠΡΕΒΕΖΑΣ

 

10 υπέροχα πράγματα για να πείτε στο παιδί σας!

1. «Ήσουν πάντα ένα συν στη ζωή μου».

Εξηγήστε στο παιδί σας πόσο σημαντική είναι η παρουσία του για σας καθημερινά. Είναι ό.τι πια υπέροχο μπορεί ν? ακούσει. Το να ξέρει ένα παιδί πως είναι ό,τι καλύτερο συνέβη στη ζωή σας, βάζει τα θεμέλια για να μεγαλώσει με όμορφα συναισθήματα για τον εαυτό του.

2. «Είναι καλό να μιλάς»

Όταν ένα παιδί παραπονιέται για κάτι, συνήθως δεν λέει ?παραμύθια, αλλά ζητά να μάθει με ποιον τρόπο να χειριστεί μια δυσάρεστη κατάσταση. Αντί, λοιπόν, να του Πείτε «σταμάτα να λες παραμύθια», δοκιμάστε το «έλα να δούμε μαζί τι θα κάνουμε». Αυτό θα δείξει στο παιδί τις στρατηγικές με τις οποίες θα μπορεί στο μέλλον να αντιμετωπίσει αντίστοιχα προβλήματα, αλλά και Θα του δώσει να καταλάβει ότι ενδιαφερόσαστε για το τι του συμβαίνει.

3. «Είμαι πολύ περήφανος/η για εσένα. Τα κατάφερες πολύ καλά»

Το να γνωρίζει ένα παιδί πόσο υπερήφανοι είναι οι γονείς του για κάτι που έκανε ? απλό η περισσότερο σύνθετο ? του δίνει κίνητρα για να δοκιμάσει περισσότερο τις δυνάμεις του. Έτσι, δεν χρειάζεται να φοβόσαστε να επαινείτε συχνά το παιδί σας, ακόμη και για τις πιο μικρές κατακτήσεις του.

4. «Είπα, όχι»

Τα παιδιά έχουν ανάγκη τα όρια και την καθοδήγηση. Είναι σημαντικό να συμπεριφέρεστε με σεβασμό στα παιδιά, όμως χρειάζονται και την ωριμότητά σας για να γνωρίσουν τα μονοπάτια τη υπεύθυνης συμπεριφοράς. Τα παιδιά που δεν γνωρίζουν περιορισμούς, αισθάνονται ανασφαλή.

5. «Δεν πειράζει να κλαις ή να νιώθεις στενοχωρημένος»

Η πιο κοινή απάντηση σ? ένα παιδί που κλαίει, είναι: «Έλα, έλα τώρα μην κλαις». Αυτό όμως περνά στο παιδί το μήνυμα πως είναι αδυναμία το να κλαίει κανείς και πως είναι καλύτερο να κλειδώσει μέσα του τα συναισθήματά του. Αν το παιδί πονάει ή είναι στενοχωρημένο, δοκιμάστε να του πείτε: «Αν σε πονάει, κλάψε μέχρι να σου περάσει». Δίνοντάς του την άδεια να κλάψει, του δίνετε τη δυνατότητα να αναμετρηθεί το ίδιο με τα συναισθήματά του και όχι με το πώς νομίζετε εσείς πως Θα πρέπει να νιώθει.

6. «Δεν είσαι υποχρεωμένος να κάνεις οτιδήποτε»

Τα παιδιά σήμερα έχουν πολύ φορτωιιένο πρόγραμμα. Όλο και με κάτι ασχολούνται: μπαλέτο, μαθήματα μουσικής, αθλητισμό. Αρκεί να το πουν οι γονείς και τα παιδιά είναι έτοιμα να κάνουν τα πάντα. Ξεχνάμε, όμως, πως ακριβώς όπως και οι μεγάλοι, έτσι και τα παιδιά έχουν ανάγκη από χρόνο χωρίς να κάνουν τίποτε, να ξεκουραστούν και να ονειροπολήσουν. Ο υπερβολικός προγραμματισμός καταστρέφει τη δημιουργικότητα του παιδιού, αλλά και το Παιχνίδι που χρειάζεται.

7. «Δεν πειράζει να κάνεις λάθη»

Ίσως είναι πάνω από τις δυνάμεις σας το να μείνετε ήρεμοι, όταν το παιδί σας αδειάσει τις κόκκινες νερομπογιές του πάνω στο αγαπημένο σας λευκό τραπεζομάντιλο. Δεν είναι, όμως. τόσο δύσκολο το να το βοηθήσετε να μάθει Πως όλοι κάνουν λάθη. Όλα τα παιδιά έχουν ατυχήματα, καθώς μεγαλώνουν. Το να τα κρατάτε σε απόσταση ή το να φοβούνται μήπως κάνουν κάτι λάθος, σε καμιά περίπτωση δεν τα βοηθά να νιώσουν αυτοπεποίθηση, να μεγαλώσουν νιώθοντας ικανά να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους.

8. «Είσαι πολύ έξυπνος, που τα κατάφερες»

Δίνοντας στο παιδί την ευκαιρία να φτιάχνει μόνο του κάτι ή να λύνει δύσκολα παιχνίδια, το κάνει να νιώθει αυτοπεποίθηση.Αν πάλι αποτύχει, μπορείτε νιτ πείτε: «Μπράβο σου, που προσπάθησες». Αν πάλι το κάνει με επιτυχία, έχετε μια πολύ καλή ευκαιρία να το επαινέσετε.

9. «Μου αρέσεις, γιατί είσαι εσύ»

Την άνευ όρων αγάπη την έχουμε ανάγκη όλοι. Ένα παιδί χρειάζεται πολύ περισσότερο να ξέρει και να αισθάνεται πως είναι πολύ καλά όπως είναι εκείνη τη στιγμή. Λέγοντάς του κάτι τέτοιο, του λέτε ταυτόχρονα πως δεν χρειάζεται να σας αποδείξει τίποτα: αρκεί που βρίσκεται εκεί για σας.

10. «Σ? αγαπώ»

Είναι σι πιο όμορφες λέξεις που Θα μπορούσε ν? ακούσει ένα παιδί. Ως γονείς, οφείλουμε να τις χρησιμοποιούιιε τουλάχιστον μία φορά την ημέρα.

 

 

 

10 φράσεις για να ΜΗΝ πείτε στο παιδί σας

1. «Μα είσαι τόσο χαζός»

Μερικές φορές πάνω στην ένταση της στιγμής, οι γονείς το λένε στο παιδί τους. Όταν όμως το επαναλαμβάνουν συχνά, υπάρχει κίνδυνος εκείνο να το πιστέψει. Δοκιμάστε αντί γι? αυτό να πείτε: «Ήταν χαζό αυτό που έκανες, δεν είναι έτσι;»

2. «Θα μπορούσες να τα πας πολύ καλά αν?»

Αν και η φράση αυτή εμπεριέχει ένα θετικό μήνυμα ? πως πιστεύετε πως το παιδί σας έχει δυνατότητες ? ωστόσο, αυτό που φτάνει στ? αυτιά του είναι μάλλον αρνητικό. Μπορείτε να περιμένετε να κάνει κάτι αξιέπαινο και να του πείτε: «Πραγματικά. έχεις βελτιωθεί  πολύ».

3. «Γιατί δεν μπορείς να είσαι σαν?»

Αυτό σε καμία περίπτωση δεν Θα μπορούσε να εκληφθεί ως κοπλιμέντο. Στο κάτω κάτω, αν Θέλετε το παιδί σας να μοιάζει με κάποιο άλλο, στην ουσία δεν θέλετε να είναι ο εαυτός του. Είναι επικίνδυνο να συγκρίνετε.

4. «Εύχομαι να μην είχα παιδιά»

Μπορεί όλοι μας να Το ευχόμαστε αυτό μία φορά στο τόσο, όμως δεν πρέπει να το λέμε. Είναι τι μεγαλύτερη απόρριψη για ένα παιδί. Αν αισθάνεστε τόσο εκνευρισμένος για να πείτε κάτι τέτοιο, βγάλτε τον εαυτό σας απ? αυτή την κατάσταση ? βγείτε από το δωμάτιο. Είναι ένας καλός τρόπος να αντιμετωπίσετε τέτοιες καταστάσεις έντασης.

5. «Κοίτα τι θυσίασα για το χατίρι σου»

Με άλλα λόγια, «αν δεν είχες γεννηθεί, η ζωή μου Θα ήταν πολύ καλύτερη τώρα». Μπορεί να ακουστεί σκληρό, όμως τα παιδιά δεν ζήτησαν να γεννηθούν. Θυμηθείτε πως το να είναι κανείς γονιός, σημαίνει πως έχει αποφασίσει να κάνει παιδί.

6. «Είσαι ψεύτης και κλέφτης»

Στα περισσότερα παιδιά αρέσει να παίρνουν κάτι που δεν τους ανήκει και μετά να αρνούνται τα πάντα. Με τη σωστή απάντηση σε τέτοιες περιπτώσεις, τα παιδιά μπορούν να μάθουν από τις εμπειρίες και τα λάθη τους και να συνεχίσουν μπροστά. Αυτό είναι σίγουρα πολύ καλύτερο, από το να κουβαλούν πάντα τις ετικέτες του «κλέφτη» και του «ψεύτη».

7. «Μην είσαι ανόητος. Δεν υπάρχει τίποτα να φοβάσαι»

Είναι κάτι πολύ εύκολο να πει κανείς στο μικρό που φοβάται πως κρύβεται ένα τέρας κάτω από το κρεβάτι του, όμως του δίνετε έτσι το επιζήμιο μήνυμα πως είναι ηλίθιο να φοβάται κανείς και αυτό μπορεί να το κάνει να μη μοιραστεί μαζί σας τους φόβους του στο μέλλον. Ο κόσμος μπορεί να είναι τρομακτικός κι εσείς θα πρέπει να συμπαραστέκεστε του παιδιού σας.

8. «Θα σε παρατήσω»

Φωνάζοντας «αν δεν έρθεις εδώ αυτή τη στιγμή, θα φύγω και θα σε παρατήσω εδώ», όταν το παιδί σας έχει σταματήσει σε μια βιτρίνα, το μόνο που καταφέρνετε είναι να του ξυπνήσετε τον πιο δυνατό από τους φόβους του: πως μπορεί να εξαφανισθείτε και να μη γυρίσετε ποτέ πια. Δοκιμάστε να του δώσετε λίγο χρόνο και βάλτε το να διαλέξει τι θέλει: να σας κρατήσει το χέρι ή να το κουβαλήσετε μαζί σας.

9. «Πρέπει πάντα να υπακούς τους μεγάλους»

Ένα παιδί που έχει μάθει να υπακούει σε όλους του μεγάλους, είναι κατ? αρχήν το πιο εύκολο θύμα όλων των «κακών μεγάλων», των απαγωγέων, για παράδειγμα.
Μάθετε στο παιδί σας να σέβεται τους μεγάλους, εξηγήστε του όμως πως αρκετές φορές δεν θα πρέπει να υπακούει, ενώ άλλες η γνώμη του είναι εξίσου σημαντική.

10. «Περίμενε, μέχρι να γυρίσει ο πατέρας σου και θα δεις»

Το να βάζει κανείς τον ένα γονιό στο ρόλο του τιμωρού, είναι κακό τόσο για τον γονέα όσο και για το παιδί. Ο πατέρας ? στην περίπτωση ? αυτή γίνεται για το παιδί «κάποιος που πρέπει να φοβάται» και από την άλλη το παιδί υποφέρει από  την αγωνία, περιμένοντας την τιμωρία του.

 

Επιμέλεια: Μαλούτας Βασίλειος

Copyright © 2024 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ - ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.

Στοιχεία Επικοινωνίας

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ - ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ
Π. Πρόδρομος Ημαθίας
Τ.Κ. 59 031
Τηλ: 23310 95056
email: mail@dim-prodr.ima.sch.gr
Copyright © 2013. Rights Reserved.