ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ-ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Σκέψου, Μάθε, Δημιούργησε... Πάρε ιδέες για το γραπτό σου
BΑΖΩ ΤΟ ΡΗΜΑ ΣΤΗ ΣΤΗΛΗ ΜΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
Πίνακας Σχηματισμού Αορίστου.
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ |
ΑΟΡΙΣΤΟΣ |
|||||
-ώ |
βοηθώ |
-ησα |
βοήθησα |
|||
-ήνω, -άνω |
αφήνω, αυξάνω |
άφησα, αύξησα |
||||
-σταίνω |
αρρωσταίνω |
αρρώστησα |
||||
εξαιρέσεις |
μεθώ, |
-υσα |
μέθυσα, μήνυσα |
|||
-ίζω |
στολίζω |
-ισα |
στόλισα |
|||
-άρω |
προβάρω |
προβάρισα |
||||
-ύζω |
δακρύζω |
-υσα |
δάκρυσα |
|||
-ύω |
δύω |
έδυσα |
||||
-ύνω |
φτύνω, μολύνω |
-υσα, -υνα |
έφτυσα, μόλυνα |
|||
-είνω |
κλείνω |
-εισα |
έκλεισα |
|||
-είω |
αποκλείω |
απέκλεισα |
||||
-είθω |
πείθω |
έπεισα |
||||
-είζω |
δανείζω |
δάνεισα |
||||
-οίζω |
αθροίζω |
-οισα |
άθροισα |
|||
-ίνω, -ίνομαι |
κρίνω, γίνομαι |
-ινα |
έκρινα, έγινα |
|||
-αίνω |
ακριβαίνω |
-υνα |
ακρίβυνα |
|||
πλένω |
έπλυνα |
|||||
τείνω, μένω |
-εινα |
έτεινα, |
||||
-έλλω |
αναγγέλλω |
-ειλα |
ανάγγειλα |
|||
-έλνω |
στέλνω |
έστειλα |
||||
βάζω, βάλλω |
-λα |
έβαλα |
||||
βγάζω |
έβγαλα |
|||||
-είρω |
φθείρω |
-ειρα |
έφθειρα |
|||
-έρνω |
γέρνω |
έγειρα |
||||
εξαιρέσεις |
σέρνω, γδέρνω |
-υρα, -αρα |
έσυρα, έγδαρα |
|||
ΑΝΩΜΑΛΑ ΡΗΜΑΤΑ |
||||||
-αίνω |
ανεβαίνω, κατεβαίνω |
-ηκα |
ανέβηκα, κατέβηκα |
|||
μπαίνω, βγαίνω |
-ήκα |
μπήκα, βγήκα |
||||
τυχαίνω, πετυχαίνω |
-υχα |
έτυχα, πέτυχα |
||||
σωπαίνω, χορταίνω |
-ασα |
σώπασα, χόρτασα |
||||
λαβαίνω, καταλαβαίνω |
-αβα |
έλαβα, κατάλαβα |
||||
μαθαίνω, παθαίνω |
-αθα |
έμαθα, έπαθα |
||||
εγκατασταίνω |
-ησα |
εγκατάστησα |
||||
πηγαίνω |
-ήγα |
πήγα |
||||
-αίρνω |
παίρνω |
-ήρα |
πήρα |
|||
-εύγω |
φεύγω |
-υγα |
έφυγα |
|||
-ίσκω |
βρίσκω |
-ήκα |
βρήκα |
|||
λέω, βλέπω |
είπα, είδα |
|||||
τρώω |
έφαγα |
|||||
πίνω, δίνω |
ήπια, έδωσα |
|||||
έρχομαι |
ήρθα |
|||||
διδάσκω, πέφτω |
δίδαξα, έπεσα |
|||||
2-dim. axioupolις
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ |
|
Άκλιτες λέξεις που συνδέουν λέξεις ή προτάσεις. |
|
Συμπλεκτικοί |
και, κι, ούτε, μήτε, ουδέ, μηδέ. |
Διαχωριστικοί |
ή, είτε. |
Αντιθετικοί |
μα, παρά, αλλά όμως, ωστόσο, ενώ, αν και, μολονότι, μόνο. |
Αποτελεσματικοί |
λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως, που. |
Επεξηγηματικός |
δηλαδή. |
Ειδικοί |
πως, που, ότι. |
Χρονικοί |
όταν, σαν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν (να), μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, όποτε. |
Αιτιολογικοί |
γιατί, επειδή, αφού. |
Υποθετικοί |
αν, σαν, άμα. |
Τελικοί |
να, για να. |
Διστακτικοί |
μην, μήπως. |
Συγκριτικός |
παρά. |
ΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ
1.ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ: Ο χρόνος αυτός μας φανερώνει την πράξη που γίνεται τώρα. Αναφέρεται στο παρόν (στο σήμερα). Ενεργητική φωνή: γράφω, παίζω, διαβάζω, μιλώ Παθητική φωνή: γράφομαι |
2.ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ: Αυτός ο χρόνος μας φανερώνει μια πράξη που γινόταν χτες (στο παρελθόν) συνέχεια. Ενεργητική φωνή: έγραφα, έπαιζα, διάβαζα Παθητική φωνή: γραφόμουν |
3. ΑΟΡΙΣΤΟΣ: Ο χρόνος αυτός μας φανερώνει μια πράξη που έγινε στο παρελθόν για μια στιγμή και τέλειωσε στο παρελθόν. Ενεργητική φωνή: έγραψα, έπαιξα Παθητική φωνή: γράφτηκα |
4.ΣΤΙΓΜΙΑΙΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: Ο χρόνος αυτός αναφέρεται σε πράξη που θα γίνει σε μια στιγμή στο μέλλον. Παίρνει τη λέξη (θα) σαν πρόθεμα. Ενεργητική φωνή: θα γράψω Παθητική φωνή: θα γραφτώ |
5.ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: Ο χρόνος αυτός, μας λέει ότι η πράξη θα γίνεται στο μέλλον συνέχεια. Παίρνει τη λέξη (θα) σαν πρόθεμαΕνεργητική φωνή: θα γράφω, θα παίζω Παθητική φωνή: θα γράφομαι |
6.ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ: Ο χρόνος αυτός μας λέει ότι η πράξη έχει γίνει στοπαρελθόν και σήμερα έχει τελειώσει. Παίρνει σαν πρόθεμα τη λέξη (έχω).Ενεργητική φωνή: έχω γράψει, έχω παίξει Παθητική φωνή: έχω γραφτεί |
7.ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ: Ο χρόνος αυτός μας λέει ότι η πράξη είχε γίνει και είχε τελειώσει στο παρελθόν. Παίρνει σαν πρόθυμα τη λέξη (είχα). Ενεργητική φωνή: είχα γράψει, είχα παίξει Παθητική φωνή: είχα γραφτεί |
8.ΣΥΝΤΕΛΕΣΜΕΝΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: Ο χρόνος αυτός μας λέει ότι η πράξηθα έχει γίνει στο μέλλον. Παίρνει σαν πρόθεμα τις λέξεις (θα έχω). Ενεργητική φωνή: θα έχω γράψει Παθητική φωνή: θα έχω γραφτεί |
Έτσι μπορούμε να κατατάξουμε τους χρόνους σε τρεις κατηγορίες: 1.Παροντικοί χρόνοι: (Αυτοί που μιλούν για το σήμερα): Ενεστώτας, Παρακείμενος 2.Παρελθοντικοί χρόνοι:(Αυτοί που μιλούν για το χτες ): Παρατατικός, Αόριστος, Υπερσυντέλικος. 3.Μελλοντικοί χρόνοι: (Αυτοί που μιλούν για το αύριο ): Στιγμιαίος Μέλλοντας, Εξακολουθητικός Μέλλοντας, Συντελεσμένος Μέλλοντας. |
ΕΝΟΤΗΤΑ 1
Ενικός αριθμός
|
||
Ονομ.
Γεν.
Αιτ.
Κλητ.
|
ο μήνας
του μήνα
το μήνα
- μήνα
|
ο ψαράς
του ψαρά
τον ψαρά
- ψαρά
|
Πληθυντικός αριθμός
|
||
Ονομ.
Γεν.
Αιτ.
Κλητ.
|
οι μήνες
των μηνών
τους μήνες
- μήνες
|
οι ψαράδες
των ψαράδων
τους ψαράδες
- ψαράδες
|
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
|
|
Ενεστώτας
|
Παρατατικός
|
εγώ χτυπώ ή χτυπάω
εσύ χτυπάς
αυτός χτυπά ή χτυπάει
εμείς χτυπούμε ή χτυπάμε
εσείς χτυπάτε
αυτοί χτυπούν(ε) ή χτυπάν(ε)
|
χτυπούσα ή χτύπαγα
χτυπούσες ή χτύπαγες
χτυπούσε ή χτύπαγε
χτυπούσαμε ή χτυπάγαμε
χτυπούσατε ή χτυπάγατε
χτυπούσαν ή χτύπαγαν
|
Τονβλέπω.
(Αντωνυμία) + (Ρήμα)
|
Τον κόσμο.
(Άρθρο) + Ουσιαστικό)
|
Ενικός αριθμός
|
Πληθυντικός αριθμός
|
|||||
Αρσενικό
|
Θηλυκό
|
Ουδέτερο
|
Αρσενικό & Θηλυκό
|
Ουδέτερο
|
Αρσενικό & Θηλυκό
|
Ουδέτερο
|
ένας
|
μία, μια
|
ένα
|
τρεις
|
τρία
|
τέσσερις
|
τέσσερα
|
ενός
|
μιας
|
ενός
|
τριών
|
τριών
|
τεσσάρων
|
τεσσάρων
|
ένα(ν)
|
μία, μια
|
ένα
|
τρεις
|
τρία
|
τέσσερις
|
τέσσερα
|
Γραμματική 9ης ενότητας
ΕΥΘΥΣ ΚΑΙ ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ Όταν σε κάποιο κείμενο που ακούμε ή διαβάζουμε, μεταφέρονται τα λόγια κάποιου προσώπου όπως ακριβώς τα είπε, τότε ο λόγος αυτός ονομάζεται ευθύς και τα λόγια αυτά μπαίνουν σε εισαγωγικά « » ή βρίσκονται απευθείας σε διάλογο. π.χ. Ο Πάνος είπε: «Σήμερα πρέπει να επισκεφθώ τον οδοντογιατρό.» Εάν όμως, τα παραπάνω λόγια που είπε ο Πάνος μεταφερθούν προφορικά ή σε κάποιο κείμενο αλλαγμένα και όχι αυτούσια (όπως ακριβώς τα είπε ο ίδιος), τότε ο λόγος αυτός ονομάζεται πλάγιος. π.χ. Ο Πάνος είπε ότι σήμερα θα επισκεφθεί τον οδοντογιατρό. Μπορούμε να μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και τον πλάγιο σε ευθύ. π.χ. ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ Η γιαγιά ρώτησε το εγγονάκι της: Η γιαγιά ρώτησε το εγγονάκι της ? Πού ήσουν χθες το απόγευμα; πού ήταν χθες το απόγευμα κι Εκείνο της απάντησε: εκείνο απάντησε πως είχε πάει ? Είχα πάει στην παιδική χαρά με τη νονά. στην παιδική χαρά με τη νονά του. ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ Οι άκλιτες λέξεις που προσδιορίζουν ένα ρήμα και φανερώνουν τόπο, χρόνο, τρόπο, ποσό κ.ά. λέγονται επιρρήματα. Κατά τη σημασία τους τα επιρρήματα είναι πέντε ειδών: α) τοπικά, β) χρονικά, γ) τροπικά, δ) ποσοτικά και ε) βεβαιωτικά, διστακτικά, αρνητικά. Α. Τοπικά επιρρήματα Τα τοπικά επιρρήματα φανερώνουν τόπο και απαντούν στην ερώτηση πού; Πού; εδώ, εκεί, παντού, κάπου, πουθενά Β. Χρονικά επιρρήματα Τα χρονικά επιρρήματα φανερώνουν χρόνο και απαντούν στην ερώτηση πότε; Πότε; ποτέ, κάποτε, κάπου κάπου Γ. Τροπικά επιρρήματα Τα τροπικά επιρρήματα φανερώνουν τρόπο και απαντούν στην ερώτηση πώς; Πώς; όπως, έτσι, μαζί, αλλιώς, καλά, κτλ. Δ. Ποσοτικά επιρρήματα Τα ποσοτικά επιρρήματα φανερώνουν ποσό και απαντούν στην ερώτηση πόσο; Πόσο; τόσο, πολύ, περισσότερο, πιο Ε. Βεβαιωτικά επιρρήματα Με τα βεβαιωτικά, διστακτικά, αρνητικά επιρρήματα επιβεβαιώνουμε κάτι, με τα διστακτικά δείχνουμε το δισταγμό μας για κάτι, με τα αρνητικά αρνούμαστε κάτι. Βεβαιωτικά : ναι, μάλιστα, βέβαια Διστακτικά : ίσως, τάχα, πιθανόν Αρνητικά : όχι, μη(ν), όχι βέβαια ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ? ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ: Ο χρόνος αυτός μας λέει ότι η πράξη έχει γίνει στο παρελθόν και σήμερα έχει τελειώσει. Παίρνει σαν πρόθεμα τη λέξη έχω. Π.χ. έχω γράψει, έχω παίξει, έχω διαβάσει, κ.λ.π. ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ: Ο χρόνος αυτός μας λέει ότι η πράξη είχε γίνει και είχε τελειώσει στο παρελθόν. Παίρνει σαν πρόθυμα τη λέξη είχα. Π.χ. είχα γράψει, είχα παίξει, είχα διαβάσει, κ.λ.π. Ερωτηματικές αντωνυμίες λέγονται εκείνες που τις μεταχειριζόμαστε, όταν ρωτούμε: Το άκλιτο τι; Τι θα παίξουμε σήμερα; Ποιος; Ποια; Ποιο; Σε ποια πόλη μένεις; Πόσος; Πόση; Πόσο; Πόση ζάχαρη να βάλω; Προσοχή: Nα μην μπερδεύουμε την ερωτηματική αντωνυμία "ποιο" με το ποσοτικό επίρρημα "πιο". Ποιο βουνό, είναι το πιο ψηλό στην Ελλάδα; Γραμματική 10ης ενότητας
Η Κυριολεξία και η Μεταφορά ?Η Κυριολεξία και η Μεταφοράείναι σχήματα του λόγου της γλώσσας μας, που μπορούμε να τα συναντήσουμε είτε στον προφορικό, είτε στο γραπτό λόγο μας. ?Στην Κυριολεξία, λέμε τα πράγματα όπως ακριβώς είναι, με την κανονική τους έννοια και τις πραγματικές τους διαστάσεις. Π.χ. Το χρώμα παντελονιού σου είναι μαύρο. ?Στη Μεταφορά, παίρνουμε την έννοια ή την ιδιότητα από κάτι πραγματικό και τη μεταφέρουμε σε κάτι άλλο (πρόσωπο, ζώο ή πράγμα) που δεν θα μπορούσε να είναι στ? αλήθεια έτσι. Με τον τρόπο αυτό τονίζουμε αυτό το άλλο περισσότερο και χρησιμοποιούμε καλύτερες εκφράσεις στο λόγο μας. Π.χ. Η Μαρία έχασε το χρώμα της από τον φόβο. Αόριστες αντωνυμίες ?Αόριστες λέγονται οι αντωνυμίες που φανερώνουν ένα πρόσωπο ή ένα πράγμα αόριστα, αφηρημένα χωρίς να το λένε ποιο, ποιος ή τι είναι. Αυτές είναι: ? Ένας, μια, ένα ? Καθένας, καθεμιά, καθένα ? Κάποιος, κάποια, κάποιο ?Κανένας, καμιά, κανένα ? Κάμποσος, κάμποση, κάμποσο ?Κάθε ?Μερικοί, μερικές μερικά ? Άλλος, άλλη, άλλο ? Κάτι, κατιτί, καθετί ? (ο, η, το) δείνα, τάδε ?Τίποτα Π.χ. Είδα ένα φίλο σου, άκουσα κάποιαείδηση, θέλω να σου πω κάτι, μάζεψα κάμποσαμήλα, Δεν άκουσα τίποτα, Άλλος για τη βάρκα μας, Ο τάδε έκανε αυτό.....κτλ. Το αχώριστο μόριο -α ? Το αχώριστο μόριο -α- το χρησιμοποιούμε στις σύνθετες λέξεις ως πρώτο συνθετικό, γιατί δεν μπορεί να βρίσκεται μόνο του στο λόγο. Το αχώριστο μόριο -α-μπροστά από φωνήεν γίνεται -αν- . ? Μερικές φορές για να δηλώσουμε την έλλειψη, την στέρηση και για πούμε το ακριβώς αντίθετο βάζουμε μπροστά το -α- ή το -αν- π.χ. α + αλάτι = ανάλατος , α + ύπνος = άυπνος. |
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
|
||||||
ΧΡΟΝΟΙ
|
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
(να, όταν, για να?)
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΧΡΟΝΟΙ
|
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
δένω
δένεις
δένει
δένουμε
δένετε
δένουν
|
δένω
δένεις
δένει
δένουμε
δένετε
δένουν
|
δένε
δένετε
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
έδενα
έδενες
έδενε
δέναμε
δένατε
έδεναν
|
δένοντας
|
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
έδεσα
έδεσες
έδεσε
δέσαμε
δέσατε
έδεσαν
|
δέσω
δέσεις
δέσει
δέσουμε
δέσετε δέσουν
|
δέσε
δέστε
|
|
|
|
ΠΕΡΙΦΡΑΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ
|
ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: θα δένω, θα δένεις, θα δένει κ.τ.λ.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: θα δέσω, θα δέσεις, θα δέσει κ.τ.λ.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΜΕΝ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ.: θα έχω δέσει, θα έχεις δέσει, θα έχει δέσει κ.τ.λ.
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ: έχω δέσει, έχεις δέσει, έχει δέσει κ.τ.λ.
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ: είχα δέσει, είχες δέσει, είχε δέσει, κ.τ.λ.
|
|||||
ΧΡΟΝΟΙ
|
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
(να, όταν, για να?)
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΧΡΟΝΟΙ
|
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
δένομαι
δένεσαι
δένεται
δενόμαστε
δένεστε
δένονται
|
δένομαι
δένεσαι
δένεται
δενόμαστε
δένεστε
δένονται
|
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
δενόμουν
δενόσουν δενόταν
δενόμαστε
δενόσαστε
δένονταν
|
δεμένος
|
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
δέθηκα
δέθηκες
δέθηκε
δεθήκαμε
δεθήκατε δέθηκαν
|
δεθώ
δεθείς
δεθεί
δεθούμε
δεθείτε δεθούν
|
δέσου
δεθείτε
|
|
|
|
ΠΕΡΙΦΡΑΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ
|
ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: θα δένομαι, θα δένεσαι, θα δένεται κ.τ.λ.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ: θα δεθώ, θα δεθείς, θα δεθεί κ.τ.λ.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΜΕΝ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ.: θα έχω δεθεί, θα έχεις δεθεί, θα έχει δεθεί κ.τ.λ.
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ: έχω δεθεί, έχεις δεθεί, έχει δεθεί κ.τ.λ.
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ: είχα δεθεί, είχες δεθεί, είχε δεθεί, κ.τ.λ.
|
Πώς γράφω μια επιστολή.
Ένα είδος του γραπτού λόγου είναι η επιστολή(γράμμα). Αυτός που στέλνει την επιστολή ονομάζεται αποστολέας και αυτός που την δέχεταιπαραλήπτης. Σε μια επιστολή αναφέρουμε απόψεις, ιδέες, σκέψεις, πληροφορίες για ένα θέμα που μας απασχολεί ή μας ενδιαφέρει.
α) Στοιχεία παραλήπτη (σε επίσημη επιστολή)
β) Χώρος και χρόνος (πού βρισκόμαστε/ημερομηνία)
γ) Προσφώνηση
δ) Κείμενο
ε) Επιφώνηση
στ) Υπογραφή
- Επάνω, στο δεξί μέρος της σελίδας μας γράφουμε τον τόπο (που βρισκόμαστε) και την ημερομηνία.
π.χ.
Θεσσαλονίκη, 29/11/2011
- Στο αριστερό μέρος της σελίδας γράφουμε τηνπροσφώνηση (φράση με την οποία απευθυνόμαστε στον παραλήπτη της επιστολής).
π.χ.
Αγαπημένε μου φίλε?
Αγαπητέ/ή κύριε ή κυρία?
Κύριε ή κυρία?
Προσοχή!
Η προσφώνηση που χρησιμοποιούμε εξαρτάται από το πρόσωπο στο οποίο απευθυνόμαστε.
- Μετά από την προσφώνηση ακολουθεί το κείμενοόπου αναφέρουμε ότι θέλουμε να πούμε στον παραλήπτη. Το κείμενο πρέπει να είναι χωρισμένο σε παραγράφους.
- Στο κάτω δεξί μέρος της επιστολής σημειώνουμε την επιφώνηση (το χαιρετισμό) και την υπογραφήμας. Έτσι, κλείνουμε την επιστολή μας.
π.χ.
Σε φιλώ
Φιλιά
Με αγάπη
Με τιμή
Μετά τιμής
Με σεβασμό
Με εκτίμηση
Όταν γράφουμε μια επιστολή πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο ύφος που χρησιμοποιούμε. Αν η επιστολή μας απευθύνεται σε κάποιο φίλο ή γνωστό μας, χρησιμοποιούμε απλό και φιλικό ύφος. Όταν απευθυνόμαστε σε κάποιον μεγαλύτερο μας ή άγνωστο χρησιμοποιούμε επίσημο, τυπικό καιευγενικό ύφος.
ΠΩΣ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ http://users.sch.gr/sjolltak//moodledata/epikoinonia/epistoli/engage.swf
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΛΕΞΕΩΝ
· ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
(άρθρο, ουσιαστικό , επίθετο, ρήμα , μετοχή , αντωνυμία , επίρρημα)
· ΑΡΘΡΑ
Ο η το οι οι τα
Του της του των των των
Τον την το τους τις τα
· ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ
Λέγονται οι λέξεις που φανερώνουν πρόσωπα ζώα πράγματα κατάσταση ενεργεία ιδιότητα.
· ΕΠΙΘΕΤΟ
Οι λέξεις που προσδιορίζουν το ουσιαστικό.
Π.χ. η μεγάλη πλατεία
· ΡΗΜΑ
Λέγονται οι λέξεις που φανερώνουν τι κάνω , τι παθαίνω ,
ή σε ποια κατάσταση βρίσκομαι.
· ΜΕΤΟΧΗ
Μια από τις εγκλίσεις των ρημάτων είναι η μετοχή.
Έχουμε δυο μετοχές:
Τη μετοχή της ενεργητικής φωνής του ενεστώτα που τελειώνει σε ?όντας η ?ωντας με ωμέγα , όταν παίρνει τόνο το ω.
· ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ
Αντωνυμίες είναι οι λέξεις που μπαίνουν στη θέση των ονομάτων.Υπάρχουν 8 ειδή αντωνυμιών. (προσωπικές , οριστικές ,ερωτηματικές ,κτητικές , δεικτικές , αναφορικές , αυτοπαθείς , αόριστες )
· ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
Επιρρήματα είναι οι άκλιτες λέξεις που μας δείχνουν:
Τρόπο, τόπο, ποσό , χρόνο , βεβαίωση , άρνηση , δισταγμό.
Γένος :αρσενικό θηλυκό ουδέτερο
Αριθμός :ενικός πληθυντικός
Πτωση:ονομαστικη γενική αιτιατική κλητική
ΑΥΤΑ ΚΥΡΙΩΣ ΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΘΕΤΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ.
Φωνη:ενεργητικη , παθητική
Χρόνος εν.,παρατ, αορ, παρ, υπερ, ?.
Πρόσωπο :Α Β Γ ενικό η Α Β Γ πληθυντικό
Από ποιο ρήμα προέρχεται :βάζουμε το ρήμα στο πρώτο πρόσωπο ενικού στον ενεστώτα.
ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ
ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ορισμός:
Η περίληψη αποτελεί μια συνοπτική και περιεκτική αναδιατύπωση-απόδοση ενός αρχικού κειμένου. Είναι, με άλλα λόγια, μία τεχνική πύκνωσης του γραπτού λόγου.
Σκοπός διδασκαλίας της περίληψης:
α) η απόκτηση αφαιρετικής ικανότητας (σαφής διάκριση των αναγκαίων στοιχείων ενός κειμένου από τα περιττά)
β) η διεισδυτική και όχι η επιφανειακή μελέτη των κειμένων
Πορεία σύνταξης μιας περίληψης:
Α΄ ΦΑΣΗ : Προετοιμασία
Βήμα 1: Διαβάζουμε όλο το κείμενο μία φορά και προσπαθούμε να εντοπίσουμε την κυρίαρχη ιδέα του νοήματος, προσέχοντας παράλληλα τα εξής: τον τίτλο, τον συγγραφέα, την προέλευση του κειμένου καθώς και την πρώτη και τελευταία παράγραφο.
Προσοχή: Την κυρίαρχη ιδέα την αναζητούμε συνήθως στην πρώτη παράγραφο. Προσέχουμε πάντα τις πρώτες περιόδους κάθε παραγράφου, γιατί σε αυτές εμπεριέχονται οι κομβικές σκέψεις του συγγραφέα.
Βήμα 2: Στη δεύτερη ανάγνωση του κειμένου προσπαθούμε να παρακολουθήσουμε την πορεία του παράγραφο προς παράγραφο, δηλαδή τη σειρά με την οποία παρατίθενται οι ιδέες, τα γεγονότα και να εξακριβώσουμε την βασική ιδέα του κεντρικού θέματος.
Βήμα 3: Εντοπίζουμε τα βασικά μέρη κάθε παραγράφου υπογραμμίζοντας λέξεις ή φράσεις κλειδιά. Ο σκοπός αυτής της ενέργειας είναι ο χωρισμός του κειμένου σε νοηματικές ενότητες και η τοποθέτηση πλαγιότιτλων* σε κάθε νοηματική ενότητα.
* Ο πλαγιότιτλος είναι απότοκος της πλήρους κατανόησης της παραγράφου ή της θεματικής ενότητας. Δεν πρέπει να υπερβαίνει τους δύο στίχους.
Η αναπαραγωγή του συνόλου των παραπάνω σημειώσεων και των πλαγιότιτλων δοσμένο σε συνεχή λόγο αποτελεί την περίληψη του κειμένου.
Β΄ ΦΑΣΗ : Σύνταξη της περίληψης:
Βήμα 1:Αναφέρουμε το νοηματικό κέντρο του κειμένου (τη βασική ιδέα του κεντρικού θέματος). Επίσης, μπορούμε να δηλώσουμε τον συγγραφέα καθώς και τον τίτλο του κειμένου.Αντιστοιχεί με τον πρόλογο της Έκθεσης.
Πχ: Ο συγγραφέας / αρθρογράφος του κειμένου αναφέρεται / παρουσιάζει / τονίζει ?.
Βήμα 2:Αμέσως μετά χρησιμοποιούμε μία συνδετική λέξη ή φράση προκειμένου να μεταβούμε από το προλογικό τμήμα του κειμένου στο κυρίως θέμα. Με την βοήθεια των πλαγιότιτλων αποδίδουμε το περιεχόμενο του κειμένου δίνοντας έμφαση στις ουσιώδεις πληροφορίες.
Βήμα 3:Το τελευταίο βήμα είναι ο μετασχηματισμός της τελευταίας νοηματικής ενότητας σε μια συνήθως περίοδο. Αντιστοιχεί με τον επίλογο της Έκθεσης.
Πχ: Κλείνοντας, ο συγγραφέας?..
Τεχνικές πύκνωσης του λόγου:
Αντικατάσταση των δευτερευουσών προτάσεων από μετοχές, προθετικά σύνολα.
Π.χ. (αν προσπαθήσουμε να να να? ? προσπαθώντας να ?., στην προσπάθειά μας να....)
Αντικατάσταση φράσεων με επιρρήματα.
Π.χ. ( ?.επιβλήθηκε με βιαιότητα.. ??βίαια..)
Αντικατάσταση των ερωτηματικών προτάσεων με προτάσεις κρίσεις.
Π.χ. (Ποιος θεωρεί ότι το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με απλούς χειρισμούς; ? Το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί με απλούς χειρισμούς)
Οι περιφράσεις μετασχηματίζονται σε μία λέξη.
Π.χ. ( καταβάλλει μόχθο ? μοχθεί)
Υποδείξεις για μια σωστή περίληψη
Η άρτια περίληψη πρέπει να αποτελείται από μια έως τρεις παραγράφους με ξεκάθαρη δομή : θεματική πρόταση (πρόλογος), λεπτομέρειες (κύριο θέμα), κατακλείδα (επίλογος).
Τις περισσότερες φορές είναι προτιμότερο να ακολουθούμε τη δομή / τη σειρά των παραγράφων του κειμένου. Μόνο όταν το τελευταίο έχει χαλαρή σύνδεση παραγράφων μπορούμε να παραβιάσουμε την αλληλουχία.
Η μεταφορά των ίδιων λέξεων ή φράσεων του πρωτότυπου κειμένου θεωρείται αρνητικό στοιχείο.
Η προσωπική τοποθέτηση σε ζητήματα που θίγει το κείμενο, η αξιολόγηση των απόψεων του συγγραφέα δεν αποτελούν περιεχόμενο μιας ορθής περίληψης.
Παραλείπονται τα παραδείγματα, οι ερωτήσεις, τα σχήματα λόγου, οι επεξηγήσεις, οι απαριθμήσεις εννοιών.
Τύποι περιλήψεων:
Εκτενής: κυρίαρχη έννοια + πλαγιότιτλοι παραγράφων + σημαντικές λεπτομέρειες
Συνοπτική: κυρίαρχη έννοια + πλαγιότιτλοι παραγράφων
Σύντομη: κυρίαρχη έννοια + πλαγιότιτλοι θεματικών ενοτήτων
ΕΥΘΥΣ ΚΑΙ ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ
Ο λόγος κατά τον οποίο ακούμε ή διαβάζουμε τα λόγια κάποιου προσώπου έτσι ακριβώς όπως τα είπε λέγεται ευθύς λόγος.
Στον ευθύ λόγο τα λόγια του προσώπου που μιλάει τα βάζουμε μέσα σε εισαγωγικά ή βάζουμε μπροστά από τα λόγια του μια παύλα.
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ
Ο λόγος κατά τον οποίο ακούμε ή διαβάζουμε τα λόγια κάποιου προσώπου όχι ακριβώς όπως τα είπε αλλά όπως μας τα μεταφέρει ένα άλλο πρόσωπο λέγεται πλάγιος λόγος.
Στον πλάγιο λόγο δε βάζουμε εισαγωγικά ή παύλες.
ΠΩΣ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΟΝ ΕΥΘΥ ΛΟΓΟ ΣΕ ΠΛΑΓΙΟ
Όταν μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο, κάνουμε κι ορισμένες αλλαγές σχετικά με :
Τα πρόσωπα που μιλούν, τα οποία πρέπει να το δηλώνουμε είτε με το όνομά τους ή με κάποια αντωνυμία.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ |
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ |
- Πότε θα φύγεις; - Αύριο θα φύγω. |
Η Μαρία ρώτησε το Νίκο πότε θα φύγει κι εκείνος απάντησε πώς θα φύγει αύριο. |
Τους συνδέσμους (ότι, πως, να, αν κ.α.), που πολλές φορές είναι απαραίτητο να τους προσθέσουμε για να συνδεθούν οι προτάσεις μεταξύ τους.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ |
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ |
«Φύγε αμέσως» του φώναξε. «Θα φύγω όποτε θέλω» της είπε. |
Του φώναξε να φύγει αμέσως κι εκείνος της είπε πως θα έφευγε όποτε ήθελε. |
Τα πρόσωπα των ρημάτων(που συνήθως μπαίνουν στο τρίτο πρόσωπο) και τις αντωνυμίες.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ |
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ |
- Θα έρθεις μαζί μου; - Δεν ξέρω ακόμα. |
Τον ρώτησε αν θα έρθει μαζί της και εκείνος απάντησε πως δεν ήξερε ακόμη. |
Προσθέτουμε τα ρήματα που χρειάζονται, αν δε μας δίνονται, για να εισάγουμε τον πλάγιο λόγο. Τα ρήματα που χρησιμοποιούμε συνήθως είναι τα λέω, υποστηρίζω, ρωτώ, απαντώ, παρακαλώ, ζητώ κά.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ |
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ |
«Εγώ δε θέλω να έρθω». |
Είπε ότι αυτή δε θέλει να έρθει. |
Όταν μετατρέπουμε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο, μπορεί να υπάρξουν αλλαγές και στους χρόνους των ρημάτων, ανάλογα με το τι θέλει να πει κάθε φορά ο ομιλητής.
ΕΥΘΥΣ ΛΟΓΟΣ |
ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ |
«Πού πας;» με ρώτησε. |
Με ρώτησε πού πάω. Ή Με ρώτησε πού πήγαινα. . |